de personeelsdossiers verbeteren

Waarom zou u de personeelsdossiers willen verbeteren? Drie redenen:

  • Sommige zaken in dit personeelsdossier zijn nu eenmaal verplicht (zie hier)
  • Mogelijk heeft u eens te maken gehad met het moeten ontslaan van een medewerker of zit u op dit moment eraan te denken. Altijd een situatie die lastiger is dan het organiseren van uw core-business, eerlijk is eerlijk. Besef u s.v.p. één ding heel goed: de overheid heeft met steeds complexere wet- en regelgeving de verantwoordelijkheden steeds meer op uw schouders als werkgever gelegd. In de basis kan altijd van iemand afscheid worden genomen, alleen dat kost u meer of minder geld. U wilt natuurlijk met zo min mogelijk kosten dat afscheid organiseren, dat is logisch. Een zo optimaal mogelijk opgebouwd personeelsdossier helpt u de kostenlast te verlagen.
    • Liggen zaken vast wat betreft het functioneren van een medewerker? Kijk hier of hier voor meer informatie.
    • Heeft u aantoonbaar verbetertrajecten opgestart?
    • Heeft u gespreksverslagen m.b.t. de verbetertrajecten?
    • Zijn mogelijke waarschuwingen schriftelijk vastgelegd?

De belangrijkste reden:

  • U wilt de duidelijkheid en aandacht naar uw medewerkers vergroten. Er ligt niet echt veel vast en dat beschouwt u als nadeel. Optimaliseer dan uw personeelsdossier.
    • Denk bijvoorbeeld aan een studieovereenkomst opstellen, zodra u uw medewerker (in vaste dienst) een cursus of training laat doen, waarbij u het lesgeld betaalt. Zo’n studieovereenkomst kent een afbouwschema wat betreft de investering. Stel de medewerker gaat eerder weg dan de afloopdatum van het afbouwschema, dan kunt u nog alles of een deel van die investering verrekenen met de medewerker. Groot voordeel: zaken liggen vast. Iedereen weet waar men aan toe is.
    • Auto van de zaak? Zorg voor een autoreglement en een gebruikersovereenkomst. U gaat toch niet elke keer de boete betalen wanneer een medewerker in de fout gaat? En als u op Youtube uw bedrijfsauto ziet langskomen in een filmpje van een racecircuit?! Wat u ziet gebeuren op 3min16: wat denkt u dan?? Zodra u deze restricties duidelijk vastlegt, is er veel meer duidelijkheid.
    • Zodra u een verbeterslag heeft gemaakt, communiceer dit dan goed met uw medewerkers. Als u ook zorg draagt dat u het dossier goed bijhoudt, dan heeft u een stevige basis waar u altijd op kunt terugvallen.

Voordelen

De voordelen van het verbeteren van de dossiers zijn:

  • Het goede gevoel dat u alles beter onder controle heeft, doordat zaken vast liggen.
  • Een stukje geruststelling in het geval u geconfronteerd wordt met een rechtszaak en u weet dat u het dossier lekker op orde heeft.