Reclame voor de zaak

Dat pitchen: is dat nou echt belangrijk?”

Eens werd die vraag door een ondernemer aan mij gesteld. Een aantal klanten weet dat ik onderdeel uitmaak van een wekelijkse businessclub, waarbij altijd ruimte is voor mijzelf een zogenoemde “elevatorpitch” te doen. Voor de duidelijkheid: dit is te doen naar de andere leden, zodat ik helder op hun netvlies sta, wanneer zij mogelijk een situatie herkennen waarin ik aan tafel geholpen kan worden bij ondernemers uit hún netwerk.

Hoe het ook is: Een kort en bondig verhaal is zó handig wanneer aan u wordt gevraagd wat uw werk is of waarom u die opdracht gekregen heeft. Het geeft de toehoorder de kern van de boodschap en laat ruimte voor doorvragen.

Als u deze gedachte transporteert naar uw personeel, dan kan het niet anders zijn, dan dat zij ook weleens in zo’n zelfde situatie komen waarin hun wordt gevraagd wat voor beroep men heeft of waarom men het zo leuk vindt voor u als baas te werken. We zitten allemaal weleens op een verjaardag naast een vreemde, naast een onbekende op de tribune van uw zoons voetbalclub of staan een keer te praten met een bewoner van verderop tijdens de jaarlijkse buurtbarbecue. Personen die heel toevallig aan het hoofd van een interessant bedrijf staan en úw klant kunnen worden.

Zou het dan niet mooi zijn als u weet dat uw personeel een eenduidig verhaal naar buiten kan brengen over hun werkgever, de business die zij doen en het verschil dat zij maken?
Iemand die een verhaal vertelt rechtstreeks uit z’n hart, komt erg geloofwaardig over.

Als ik bij mijzelf naga hoe ik reageerde toen mij jaren geleden werd gevraagd wat ik nou precies deed, bekroop mij weleens de gedachte: “Heb je even een halfuurtje?” Ik kon het niet, zo’n kort verhaal. Sterker, in andere situaties heb ik soms nog steeds moeite hiermee. Hoe dan ook: Door hier bewuster mee om te gaan (en geholpen door de wekelijkse businessclub), kan ik inmiddels op dit gebied een strak verhaal neerzetten.

Ik daag u uit tijdens een toolboxmeeting of borrel het eens bij uw mensen uit te proberen. Maak er een wedstrijd van en verbind er een prijsje aan. In maximaal één minuut dient men om beurten te vertellen wat men doet, waarom klanten voor hen kiezen en waarom men zo goed is als persoon.

U dwingt de mensen heel goed na te denken over de strekking van hun korte verhaal. De kunst is zo kort mogelijk en toch volledig. Voor de duidelijkheid: bedenk er eerst zelf één (als u daar moeite mee heeft, raadpleeg Google of Youtube voor voorbeelden) en gebruik deze als leidraad. In een ontspannen sfeer komen vaak de leukste verhalen naar boven en is er één hilarisch, dan komt het wel goed. Het blijft toch één van de mooiste reclamesoorten voor u als ondernemer en uw bedrijf; als uw medewerkers een kort en duidelijk verhaal hebben, rechtstreeks uit het hart.

Het antwoord op de helemaal hierboven gestelde vraag was dus ook een volmondig “Ja!”. Ik moest mijzelf toen wel inhouden m’n argumenten daarna niet te langdradig te maken…

Over De-MPC

Erwin Sakkee (1972) is De Mobiele PersoneelsChef (De MPC) voor uw regio. Hij is sinds 1994 werkzaam in de business-to-business sector en heeft sinds die tijd vele ondernemers en managers geholpen met zijn producten en diensten. Wilt u meer weten over de-mpc? Bekijk dan deze pagina!

Ook interessant:

4 Adviezen voor meer harmonieuze geluiden in de tent!

Helder personeelsbeleid

Meer duidelijkheid creëer je met een personeelshandboek